Hoe schrijf je SEO teksten in 2024?

Je wilt organisch gevonden worden. Daarom is het belangrijk om aan je  SEO te werken door het schrijven van content. SEO bestaat grofweg uit drie onderdelen:

  • Autoriteit (linkbuilden).
  • Techniek (technische SEO).
  • Content.

Het laatste gaan we in deze blog behandelen. Je leest hoe je content kunt schrijven en aan welke regels je moet voldoen in 2024. 

Wat zijn de SEO regels in 2024? Dit zijn handige tips! 

De zoekmachines worden onder andere door AI steeds slimmer. De trucjes die in het verleden hebben gewerkt door bijvoorbeeld het zoekwoord constant in de tekst terug te laten komen is al een tijdje achterhaald. 

Google Core Updates

Google verandert regelmatig “de regels” door middel van updates. Dit gebeurt vaak eenmaal per kwartaal. De een weegt zwaarder dan de ander. Het kan dus gebeuren dat je bij de ene update goed uit de bus komt en bij de andere update juist gemiddeld lager staat door de veranderingen in regels. 

Tip 1: Schrijf met een duidelijke intentie voor je klanten 

Je weet als ondernemer als geen ander wie je doelgroep is en hoe je deze aanspreekt. Het is belangrijk om dit helder te hebben voordat je een SEO tekst gaat schrijven. Het draait om relevantie waarbij je vooraf de volgende vragen moet beantwoorden: 

      • Wat willen de lezers van deze tekst leren? 
      • Wat is het doel van mijn klanten? 
      • Tot welke actie wil ik dat mijn bezoeker over gaat? 

    Tip 2: Bepaal op welke zoektermen je gevonden wilt worden

    Het is nog steeds belangrijk om zoekwoorden en zinnen een aantal keer te verwerken in de tekst. Met een zoekwoordenonderzoek bepaal je op welke termen je gevonden wilt worden. Vervolgens kun je de volgend regels aanhouden: 

        • Het zoekwoord ongeveer 2-3 keer verwerken per 250 regels. Let op: Doet dit altijd in een natuurlijke vorm! 
        • 2-3 ondersteunende zoekwoorden gebruiken en synoniemen toepassen. Je kunt synoniemen vinden door naar onder te scrollen in Google: Als ik zoek op keuken kopen kom ik op de volgende synoniemen uit: 

      Op deze foto zie je andere zoektermen gerelateerd aan het zoekwoord waar je de SEO tekst voor schrijft. Dit geeft inspiratie en geeft inzicht in het zoekgedrag van je klant

      Tip 3: Zo zorg je dat bezoekers doorklikken 

      Als je gevonden wilt worden zul je bovenaan moeten staan. Maar liefst 70% van de bezoekers komt niet verder dan de eerste 4 zoekresultaten. Het is niet alleen belangrijk om hier tussen te staan maar vooral hier tussenuit te springen. Dit doe je door een goede SEO titel en Meta omschrijving te implementeren. 

      Meta title 

      Je bezoeker moet direct weten waar hij naar zoekt. Als je zoekt op de zoekterm ‘makelaar Gorinchem’ moet dat ook weer terugkomen in de meta title. Het laat zien dat de pagina aansluit op waar iemand op zoekt en triggert zo om door te klikken. 

      Meta description 

      Onderaan de titel komt een korte tekst te staan. Dit is de meta omschrijving. Google beoordeelt dit niet voor je vindbaarheid maar het zorgt er wel voor dat mensen wel of juist niet doorklikken. Hou je aan de volgende regels:

          • Verwerk je belangrijkste zoekwoord (dit wordt dikgedrukt als iemand hier naar zoekt)
          • Maak hem overzichtelijk door gebruik te maken van vinkjes en USP’s
          • Maak hem niet te lang maar ook niet te kort. Gebruik daarom deze handige tool om de juiste lengte te vinden. 

        Gebruik een duidelijke URL structuur 

        Een duidelijke URL-structuur is ook erg belangrijk. Een url link met: product-8/1598we/30i04/ snapt niemand en is ook slecht voor je SEO. Optimaliseer daarom je URL’S naar eenvoud en overzicht.

        Denk bijvoorbeeld aan: website.nl/blogs/hoe schrijf-je-seo-teksten/. Keukenconcurrent is hier ook duidelijk en houdt het eenvoudig: Voorbeeld van een nette SEO geoptimaliseerde URL structuur

        Tip 4: Schrijf lokale SEO content

        Het is belangrijk om regionaal goed gevonden te worden. Daarom voer je een zoekwoordenonderzoek uit en kijk je op welke zoektermen en plaatsnamen zoekvolume zit. Als makelaar in Gorinchem is het dus belangrijk om gevonden te worden op huis kopen Gorinchem, Gorinchem huis verkopen etc. 

        Claim je Google Mijn Bedrijf

        Je Google Mijn Bedrijf. Hetgeen rechtsstaat als je naar je eigen bedrijf zoekt. (Zie afbeelding). Voeg hier relevante en recente reviews aan toe om het vertrouwen van potentiële klanten te vergroten. Het belang van reviews lees je in onze andere blog. 

        In een eerdere blog geven we vijf belangrijke tips voor het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf.

        Voorbeeld van een Google mijn Business bij het optimaliseren van je SEO

        Tip 5: Vergeet de regels en focus je op goede content

        Klinkt vrij gek. Iedereen die iets van SEO weet, snapt dat je meestal schrijft voor Google en je vooral moet houden aan bepaalde regels. 

        Toch heeft Google deze trucjes steeds beter door. Als je SEO teksten in 2024 gaat schrijven is het belangrijk om een goede tekst op te leveren. Je hoeft je niet aan een minimaal aantal woorden te houden. Het belangrijkste komt weer terug op tip 1. Doe het voor de bezoeker en maak het makkelijk leesbaar voor hem/haar. Dit kan dus ook betekenen dat je weinig schrijft maar alles opsomt. Of juist alleen waar verwijst naar video’s en foto’s. Lees in een andere blog over de kracht van content en bekijk onze SEO dienstverlening

        Geef een reactie

        Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *